سامانه جمع آوری پسماند خشک - سازمان فاوا شهرداری یزد
سامانه جمع آوری پسماند خشک

در راستای تحقق اهداف شهر هوشمند و مدیریت هوشمند جمع آوری پسماندهای خشک شهروندان، سامانه ای در قالب برنامه های کاربردی موبایل طراحی و به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار گرفت.
کاربران این سامانه قادرند در زمان و مکان جمع آوری، آزادی عمل بیشتری داشته باشند و هزینه این مشارکت را با تنوع موجود در بستر کیف پول شهروندی دریافت نمایند.
اپلیکیشن شهروند
اپلیکیشن شهروند در دو نسخه اندرویدی و وب میتواند در اختیار شهروندان قرار گیرد. شهروندان با نصب و راه اندازی اپلیکیشن بر روی تلفن همراه خود و یا حتی بدون نصب و ازطریق نسخه وب، با ساخت حساب کاربری، میتوانند از امکانات این سامانه بهرمند شوند. شهروندان همینطور میتوانند با استفاده از وباپ شهروند، برای ثبت درخواست خود اقدام کنند.
امکاناتی که در این اپلیکیشن ارائه شده است:
♦ ثبت درخواست: شهروندان قادر خواهند بود تا درخواستی را مبنی برداشتن زباله خشک ثبت کنند. زمان و مکان تحویل پسماند را مشخص کنند و باتوجه به وزن پسماند ثبت شده، امتیاز خود را مشاهده کنند. رانندگان مسئول جمعآوری پسماند، در مکان و زمان تعیین شده پسماند را تحویل خواهند گرفت.
♦ پیگیری درخواست: شهروندان میتوانند مستقیما تمام اطلاعات در رابطه با پیگیری درخواستشان را به صورت لحظهای در اختیار داشته باشند؛ اطلاعاتی مانند: زمان تقریبی رسیدن راننده، لحظه حرکت راننده به سمت محل جمعآوری پسماند، محل دقیق راننده روی نقشه، زمان رسیدن راننده به محل جمعآوری، اطلاعات تماس راننده و … . حتی در صورتی که شهروندی قادر به حضور در محل جمعآوری پسماند نباشد، گزینه لغو برای او بسیار کارآمد خواهد بود.
♦ ثبت نظر و امتیاز: پس از تحویل پسماند، شهروند میتواند نظر خود را در رابطه با راننده جمعآور پسماند ثبت کند. این روال به بهبود عملکرد مراحل جمعآوری کمک شایانی خواهد کرد.
♦ تاریخچه درخواستها: شهروندان میتوانند به تاریخچه تمامی درخواستهای خود، همراه با جزئیات دقیق آن اعم از محل جمعآوری، زمان، وزن و نوع پسماند و همچنین وضعیت آن درخواست دسترسی داشته باشند.
♦ ثبت محلهای جمعآوری: شهروند قابلیت این را دارد تا محل موردنظرش برای تحویل پسماند را با استفاده از نقشه و قابلیت جستجو محل، پیدا و ثبت کند. هر یک از آدرسها و محلهای ثبت شده امکان ویرایش و حذف را نیز دارد.
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن اندرویدی راننده پسماند مخصوص رانندگان تعبیه شده است. رانندگان بهآسانی با نصب اپلیکیشن راننده، میتوانند درخواست شهروندان را پیگیری کنند و با استفاده از امکان مسیریابی اپلیکیشن، محلهای جمعآوری را روی نقشه ببینند.
♦ رسیدگی به درخواستها: راننده میتواند درخواست های شهروندان را با اولویت نزدیکترین درخواست به مکان فعلی خود بررسی کند و شیف کاری خود را بر این اساس ادامه دهد.
♦ گزارشات شیفت: راننده پسماند در این قسمت میتواند لیست تمامی شیفتهای کاری خود را ببیند و با انتخاب هرشیفت، به درخواستهای ثبت شده در آن دسترسی داشته باشد و وضعیت نهایی هرکدام را مشاهده کند.
♦ مسیریابی: راننده پسماند قادر خواهد بود تا مسیر محلهای جمعآوری را روی نقشه ببینید و حتی در اپلیکیشنهای دلخواه خود مسیریابی کند.
♦ مشاهده وضعیت شیفت بعدی: یک بخش برای دسترسی به تمامی شیفتهای راننده در روز تعبیه شده است که راننده علاوه بر مشاهده تمام شیفتهای خود، میتواند درخواستهای باقی مانده از هرشیفت را تا پایان آن روز انجام دهد.
♦ مشاهده وضعیت شیفت بعدی: راننده پسماند، میتواند خلاصه گزارش شیفت بعدی خود و اطلاعات آن را مشاهده کند. این اطلاعات شامل: تعداد درخواستهای ثبت شده، تعداد باقی مانده ظرفیت شیفت، زمان شروع شیفت و نمای کلی از محلهای جمعآوری روی نقشه میباشد.
پنل مدیریتی تحت وب
در پنل مدیریتی این سامانه، مدیر سیستم با دقت و سنجش فراوان، تمامی اتفاقات در جریان را بررسی خواهد کرد و با بررسی جزء به جزء گزارشات، از وقوع هرگونه مشکل جلوگیری میکند.
♦ امکان گزارش گیری: مدیر سیستم میتواند گزارش سرویس های جاری، درخواستها، شیفتهای کاری، عملکرد پیمانکاران و رانندگان و گزارشات ثبت شده را ببینید و خروجی اکسل بگیرد.
♦ تعریف شیفت کاری: مدیر سیستم میتواند برای نواحی که برای پیمانکار تعریف شده است، شیفتهایی با زمان و بازههای تاریخی متفاوت ایجاد کند و شهروندان هر ناحیه، در این بازههای زمانی میتواند درخواست جمعآوری پسماند خود را ثبت کنند.
♦ سرویسهای جمعآوری: مدیر قادر است برای شیفتهای تعریف شده در هر منطقه، یک راننده سرویس پسماند تعریف کند. بعد از اختصاص شیفت به راننده، سرویس پسماند میتواند از طریق اپلیکیشن خود درخواستها را جمعآوری کند.
♦ گزارش جمعآوری: در هر لحظه دلخواه، مدیر میتواند سرویسهای جمعآوری را رصد کند و موقعیت راننده را به صورت لحظه ای در سیستم خود مشاهده کند.
کاربران این سامانه قادرند در زمان و مکان جمع آوری، آزادی عمل بیشتری داشته باشند و هزینه این مشارکت را با تنوع موجود در بستر کیف پول شهروندی دریافت نمایند.
اپلیکیشن شهروند
اپلیکیشن شهروند در دو نسخه اندرویدی و وب میتواند در اختیار شهروندان قرار گیرد. شهروندان با نصب و راه اندازی اپلیکیشن بر روی تلفن همراه خود و یا حتی بدون نصب و ازطریق نسخه وب، با ساخت حساب کاربری، میتوانند از امکانات این سامانه بهرمند شوند. شهروندان همینطور میتوانند با استفاده از وباپ شهروند، برای ثبت درخواست خود اقدام کنند.
امکاناتی که در این اپلیکیشن ارائه شده است:
♦ ثبت درخواست: شهروندان قادر خواهند بود تا درخواستی را مبنی برداشتن زباله خشک ثبت کنند. زمان و مکان تحویل پسماند را مشخص کنند و باتوجه به وزن پسماند ثبت شده، امتیاز خود را مشاهده کنند. رانندگان مسئول جمعآوری پسماند، در مکان و زمان تعیین شده پسماند را تحویل خواهند گرفت.
♦ پیگیری درخواست: شهروندان میتوانند مستقیما تمام اطلاعات در رابطه با پیگیری درخواستشان را به صورت لحظهای در اختیار داشته باشند؛ اطلاعاتی مانند: زمان تقریبی رسیدن راننده، لحظه حرکت راننده به سمت محل جمعآوری پسماند، محل دقیق راننده روی نقشه، زمان رسیدن راننده به محل جمعآوری، اطلاعات تماس راننده و … . حتی در صورتی که شهروندی قادر به حضور در محل جمعآوری پسماند نباشد، گزینه لغو برای او بسیار کارآمد خواهد بود.
♦ ثبت نظر و امتیاز: پس از تحویل پسماند، شهروند میتواند نظر خود را در رابطه با راننده جمعآور پسماند ثبت کند. این روال به بهبود عملکرد مراحل جمعآوری کمک شایانی خواهد کرد.
♦ تاریخچه درخواستها: شهروندان میتوانند به تاریخچه تمامی درخواستهای خود، همراه با جزئیات دقیق آن اعم از محل جمعآوری، زمان، وزن و نوع پسماند و همچنین وضعیت آن درخواست دسترسی داشته باشند.
♦ ثبت محلهای جمعآوری: شهروند قابلیت این را دارد تا محل موردنظرش برای تحویل پسماند را با استفاده از نقشه و قابلیت جستجو محل، پیدا و ثبت کند. هر یک از آدرسها و محلهای ثبت شده امکان ویرایش و حذف را نیز دارد.
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن اندرویدی راننده پسماند مخصوص رانندگان تعبیه شده است. رانندگان بهآسانی با نصب اپلیکیشن راننده، میتوانند درخواست شهروندان را پیگیری کنند و با استفاده از امکان مسیریابی اپلیکیشن، محلهای جمعآوری را روی نقشه ببینند.
♦ رسیدگی به درخواستها: راننده میتواند درخواست های شهروندان را با اولویت نزدیکترین درخواست به مکان فعلی خود بررسی کند و شیف کاری خود را بر این اساس ادامه دهد.
♦ گزارشات شیفت: راننده پسماند در این قسمت میتواند لیست تمامی شیفتهای کاری خود را ببیند و با انتخاب هرشیفت، به درخواستهای ثبت شده در آن دسترسی داشته باشد و وضعیت نهایی هرکدام را مشاهده کند.
♦ مسیریابی: راننده پسماند قادر خواهد بود تا مسیر محلهای جمعآوری را روی نقشه ببینید و حتی در اپلیکیشنهای دلخواه خود مسیریابی کند.
♦ مشاهده وضعیت شیفت بعدی: یک بخش برای دسترسی به تمامی شیفتهای راننده در روز تعبیه شده است که راننده علاوه بر مشاهده تمام شیفتهای خود، میتواند درخواستهای باقی مانده از هرشیفت را تا پایان آن روز انجام دهد.
♦ مشاهده وضعیت شیفت بعدی: راننده پسماند، میتواند خلاصه گزارش شیفت بعدی خود و اطلاعات آن را مشاهده کند. این اطلاعات شامل: تعداد درخواستهای ثبت شده، تعداد باقی مانده ظرفیت شیفت، زمان شروع شیفت و نمای کلی از محلهای جمعآوری روی نقشه میباشد.
پنل مدیریتی تحت وب
در پنل مدیریتی این سامانه، مدیر سیستم با دقت و سنجش فراوان، تمامی اتفاقات در جریان را بررسی خواهد کرد و با بررسی جزء به جزء گزارشات، از وقوع هرگونه مشکل جلوگیری میکند.
♦ امکان گزارش گیری: مدیر سیستم میتواند گزارش سرویس های جاری، درخواستها، شیفتهای کاری، عملکرد پیمانکاران و رانندگان و گزارشات ثبت شده را ببینید و خروجی اکسل بگیرد.
♦ تعریف شیفت کاری: مدیر سیستم میتواند برای نواحی که برای پیمانکار تعریف شده است، شیفتهایی با زمان و بازههای تاریخی متفاوت ایجاد کند و شهروندان هر ناحیه، در این بازههای زمانی میتواند درخواست جمعآوری پسماند خود را ثبت کنند.
♦ سرویسهای جمعآوری: مدیر قادر است برای شیفتهای تعریف شده در هر منطقه، یک راننده سرویس پسماند تعریف کند. بعد از اختصاص شیفت به راننده، سرویس پسماند میتواند از طریق اپلیکیشن خود درخواستها را جمعآوری کند.
♦ گزارش جمعآوری: در هر لحظه دلخواه، مدیر میتواند سرویسهای جمعآوری را رصد کند و موقعیت راننده را به صورت لحظه ای در سیستم خود مشاهده کند.