شنبه 14 اردیبهشت 1387
تشخيـص مغـايرت بـانكي

تشخيـص مغـايرت بـانكي

تشخيـص مغـايرت بـانكي
ويژگي سيستمهـاي دستي تشخيـص مغـايرت بـانكي:

حسابهاي بانكي سازمان در سيستم حسابداري داراي شماره حسابداري مي باشند و كليه عمليات واريز و برداشت از آنها در سيستم سند مي خورد و در حقيقت سيستم بايستي بتواند موجودي حساب را بر اساس واريزي و برداشت از آنها دراختيار كاربران قرار دهد.

ولي بدليل تاخير كه در اعمال سندها در سيستم صورت مي گيرد اين امر غير ممكن به نظر مي رسد از طرف ديگر چون اعمال سندهاي انجام شده در بانك با تاخير (قبل يا بعد)در سيستم حسابداري صورت مي گيرد . معمولاً در يك زمان اسناد صادر شده در بانك و اسناد صادر شده در سيستم حسابداري سازمان  همخواني ندارد.

اين عدم همخواني همچنين مي تواند بدليل نقص در سيستم اپراتوري و اشتباه كاربران سيستم چه در بانك و يا در ورود اسناد حسابداري شركت به وجود آيد. به هر حال اين واقعيتي است كه در سيستم هاي مالي وجود دارد كه بايستي با راه حلهاي مناسب آن را پوشش داد.

سيستم تشخيص مغايرت بانكي ( چه به صورت دستي و يا مكانيزه ) سيستمي است كه با دريافت گزارشهاي اسناد صادره در بانك و همچنين اسناد صادر شده در سيستم حسابداري سازمان و با مقايسه آنها سعي مي كند كه اختلاف بين دو سيستم را به هر نحوي تشخيص داده و استخراج نمايد و در صدد اصلاح آن برآيد.انجام اين كار به صورت دستي كاري طاقت فرسا است كه معمولاً با درصد خطاي بالا انجام مي پذيرد و يك محاسبه ساده بر روي تعداد افراد درگير در اين سيستم مي توان به هزينه بالاي انجام اين كار به صورت دستي پي برد.

ويـژگي سيستمهـاي مكـانيزه تشخيـص مغـايرت بـانكي :

      سيستم هاي مالي مرتبط با سازمان شما (بانك و حسابداري) اين قابليت را دارند كه از اسناد صادره در يك محدوده زماني فايل text ايجاد كنند و در اختيار كاربر قرار دهند.

اين قابليت مديران سازمان را بر آن داشته كه با يك نرم افزار ثالث اين فايل ها را مقايسه و با دقت بالاتري و اطمينان بيشتري سيستم تشخيص مغايرت بانكي را به صورت مكانيزه پياده سازي نمايند.

خلاصـه امكـانات و ويژگيهـاي سيستـم مغـايرت بانـكي:

ورودي اين سيستم دو فايل بانك و سيستم حسابداري است كه مشخصات فني اين دو فايل عبارتند از :

-    فايل بانك
-    فرمت : Text

-    كد پيج: Dos-Iran System

-    كلاس بندي اطلاعات : بر اساس تاريخ

-    محتويات : تاريخ سند / شرح سند/ شماره سند/ بدهكار و بستانكار

-    فايل سيستم حسابداري

-    محتويات : شماره سند، شماره مبنا، تاريخ سند، شرح عمليات، بدهكار و بستانكار

-    اين نرم افزار اين قابليت را در اختيار كاربر قرار مي دهد كه فرمت فايل ورودي را چه از طرف بانك و چه از طرف سيستم حسابداري براي سيستم معرفي نمايد.

تعريف اطـلاعات پـايه :

- تعريف اطلاعات كاربران و افراد مغايرت گير.

- تعريف بانكها و شعب .

- تعريف حسابهاي بانكي سازمان .

- تعريف فرمت اطلاعات ورودي بانك .

- تعريف فرمت اطلاعات ورودي سيستم حسابداري.

ورود اطـلاعات :

- ايجاد پرونده جديد

- شماره داخلي ( توسط سيستم توليد مي گردد )

- نام فرد مغايرت گير ( بر اساس كاربر Login شده به سيستم اتوماتيك قرار داده مي شود)

- تاريخ مغايرت گيري

- شماره حساب بانكي شركت مورد مغايرت گيري ( از ليست حسابهاي بانكي شركت انتخاب مي گردد )

- اسناد بانك از تاريخ ...................

- اسناد بانك تا تاريخ ...................

- اسناد سيستم حسابداري از تاريخ ........................

- اسناد سيستم حسابداري تا تاريخ .......................

- وضعيت پرونده : در ابتداي كار« قبل از شروع » مي باشد و به ترتيب كه اطلاعات سيستم تكميل مي گردد و ورود اطلاعات انجام مي گيرد وضعيعت آن تغيير مي كند تا در نهايت به وضعيت نهايي ختم گردد و پس از آن بر روي پرونده كار جديدي نمي توان انجام داد.

- گرفتن فايل بانك

- تبديل فايل بانك به فرمت مياني

- رفتن فايل سيستم حسابداري

- تبديل فايل سيستم حسابداري به فرمت مياني

- مقايسه اطلاعات بانك و سيستم حسابداري

- شماره سند بانك

- تاريخ سند بانك

- شماره سند سيستم حسابداري

- تاريخ سند سيستم حسابداري

- شرح سند بانك

- شرح سند سيستم حسابداري

- امكان حذف از ليست تطبيقي توسط كاربر

- امكان تطبيق اطلاعات باقيمانده بصورت دستي

- ايجاد فيلد با عنوان ( تطبيق دستي ) براي موارديكه تطبيق دستي روي آنها انجام شده است.

- امكان تطبيق بين اطلاعات پرونده هاي تطبيق نيافته فعلي و ارقام باز پرونده هاي تطبيق نيافته قبلي بصورت دستي، اتوماتيك.

- تأييد دائم و يا قطع كردن ارقام باز پرونده فعلي .

گزارشــات :

- ايجاد گزارش از موارد تطبيقي توسط سيستم .

- ايجاد گزارش از موارد تطبيقنيافته از فايل بانك و سيستم حسابداري .

- گزارشات آماري كلي ( بر اساس ريز اطلاعات اسناد ) سيستم .